Wednesday, May 13, 2015

air mata lelaki (2008)

"cerita ini telah ditulis di ruang lain dan dimuat naik semula disini tuk dijadikan pengajaran."

pas mandi td aku trus siap2 ...
tgk jam bru pukul 7.50mlm..sempat lagi..
xpela..aku trus gerak jela..biar smp awal..
perjalanan dari umah aku menuju upm hanyala mengambil masa 15 minit..
so perjalanan mlm ni xdela rushing sgt..
santai jer...dlm perjalanan tu..
aku mule terfikirkan sesuatu..
tibe2 aku rasa sepeerti mahu menukar selera..
setiap minggu berkunjung ke village view...
owg2 kt ctu pown da mark muke aku...
so aku rasa arini nk g mkn tmpt lain plak la...
setiba nya di upm..
aku meneruskan perjalanan ke kolej kedua..
perasaan tenang bercampur gembira sentiase meniti perjalanan aku itu..
sampai sajer di kawasan perkarangan kolej itu..
tanpa berlengah trus menghubungi tuk memberitahu ketibaanku...
x smp 5 minit..terlihatla kelibat seorg gadis kecil molek...
berbaju merah...berkaca mata...bertudung putih..
berjalan menuju kepada aku sambil membawa sebuah beg keccil...
terlihat senyuman manis diwajah nyer....
senyuman yg trus memberi keceriaan dlm idup ini..
"arini kite mkn tempat lain bleh?"
cuba untuk mengubah selera...
"nk mkn kt maner?..sy x kesah..ikut jer.."
jawapan ringkas tanda menyetujui segala percaturan aku..
malam masih terlalu awal setibanya aku di tmpt baru itu...
dan kali ini destinasinya...lemon grass..tempat yg bakal mencipta sejarah hitam dlm hidup aku...
seperti biase dier x membantah pilihan aku..sentiase menurut..
"kali ni kite bleh mkn bersila.."
sindiran kecil yg menghasilkan senyuman diwajahnya...
kami menikmati mkn mlm itu dgn penuh asyik..
tanpa gangguan oleh sesape..ketenangna mlm dinikmati bersama...
namun...
keindahan sumer itu x kekal lama..
"saya pelikla..naper pablo contact awk lagi?
kta da xde paper...naper dier carik awk?"
persoalan yg timbul dan trus menjadi tanda tanyer...
dier agak terkejut dgn soalan itu..
hanya mampu tunduk tanpa berkata apa2...
aku dibiarkan terpinga2 tanpa mengetahui hal yg sebenar...
aku trus mendiamkan diri...terasa seperti bertanyakan sesuatu yg salah..
di waktu yg tidak kena..
aku telah rosakkan mood mlm itu..
aku trus mempercepatkan perjalanan mlm itu..
ketika tgh bersiap2 hendak pulang...
"wak..sy nak mintak maap..."..aku trus tersentak dgn kata2 itu..
"sebenarnya sy da couple balik dgn pablo..dier cal sy nangis2 suro maapkan dier..dan sy x sampai hati tgk dier camtu..dan sy maapkan dier...kitaowg pown da baik balik.."
aku benar2 tersentak dgn jawapan dier...sungguh aku x sangka sampai begitu skali dugaan yang aku trima..kenapa mlm tu gak terjadik..dan kenapa baru skang...disaat aku sudah mule meniti kebahgiaan dlm hidup...dan kemudian hancur...
"awk lupakan jela sy.." kata2 itu benar2 membunuh aku mlm itu..
tetapi aku mesti mengawal emosi aku..untuk tidak mengeruhkan keadaan..
aku menerima permintaan nyer itu...dgn erti kata lain..
melupakan segala yg pernah belaku antara aku ngan dier..
baru sebentar td aku menikmati mkn mlm yg terindah dan kini sumenyer telah berakhir..
perjalanan pulang yg aku tempuhi amat berat skali...
seakn jauh skali jaraknyer...
aku terus menyembunyikan diri di dlm blik..
x mampu tuk bersua dgn sesaper..
hatiku benar2 hancur...
blum pown sempat aku menahan sebak..
panggilan telefon darinya membuatkan aku btul2 terseksa...
aku gagahkan diri tuk menjawap..tuk membuktikan yg aku ok..
namun..aku agak terkejut kerna sebaik mendgr suare dier..
aku hanya mendapati tangisan yg bertalu2 dr dier...
"saya sayang awk..."
perkataan itu diulang seberapa kali diselangi dgn tangisan...
sekaligus membuatkan hati aku trus bergelodak..
dan kali ni...aku sendiri kecundang...
x mampu tuk aku tahan sebak di dada ini...
akhirnya..
tangisan aku sendiri mengiringi kesedihan mlm itu...
dan kami trus meratapi segala yg berlaku...

dan kini....
genapla 8tahun mlm itu berlalu...
dan aku harapkan kau hidup bahgia disamping owg tersayang...
kerna aku sudah mule meniti semula keindahan idup yg tlah lama ilang...
kita sama2 menikmati keindahan idup ini dgn cara masing2...



No comments: