Monday, March 21, 2011

BaLi Hai itu sejenis minuman!

'lambat plak awin abg mokhtar arini.."
"mane je dier singgah neh..kang membebel abg man kt kedai tuh!
aku melukan perbualan setelah siap mengemas brg..arini rasanyer xdelah si penat hari lain..mungkin sebab orang x ramai pegi pasar arini...lagipown ptg tadi hujan..so mmg xde orgla nk dtg pasar..tgh duk mengelamun tuh..terdgrla horn van dari belakang yg aku pasti bunyik nya mmg biasa sgt aku dgr..
"tuh..abg mokhtar ko dah sampai!" awin pulak menegur aku memberitahu ketibaan abg mokhtar.."lambat smp arini bang"..rmai org ke kt nanding?" aku cube menegur abg mokhtar..namun hanya di bals dgn senyumantanpa sebarang kata2..
"dah2! kemas barang cepat! abg man dah cal td tny kt mane.."
tanpa sebarang jawpaan aku terus menyambung kerja aku..memasukkan barang kedalam van..
dan perjalanan pulang kali nih aku dpt rasakan akan ada sesuatu yg berlainan..abg mohktar ngan din nampak sentiase tersenyum saja dari td..seperti ada merahsiakan sesuatu dari aku dan awin..awin nampaknyer telah lena dibuai angan2...cuma aku jer yg masih lagi keliru melihat tingkah laku abg mokhtar dan din ni..demi tidak membuatkan aku terus berfikir..aku teruskan niat bertanyakan kepada abg mokhtar.. abg mokhtar kire antara yg paling tua dlm rakan2 sekerja aku..dier dah berumur 30 lebih..sudah berkahwin..yg selain ny masih lagi bujang dan masih lagi mencari hidup..
"bang! apsal hepy semacam je..kena nombor ke? ker dpt awek kt pasa td?"..
aku memulakan pertanyaan..
"ko nak tau nape?hehehehe..." aku paling x suke bile melihat gelak sinis itu..pasti ada sesuatu yg xbaik akan berlaku..
"penah tgk benda nih?" abg mokhtar menunjukkan aku sebuah tin minuman yg aku sendiri tidak pernah melihat nya sebelum ini..dari rupa parasnya aku mcm dah boleh agak minuman apa yg di tunjukkan pada aku ni..namun demi mendapatkan kepastian aku hanyalah menjawap tidak..dgn harapan akan diberi penjelasan yg lebih jelas..
"kalo nak tau apa benda nih try la..."
jawapan perangkap yg aku xkan lupa smp biler2..dan kalau lah aku berfikir panjang tuk memikirkan sendiri apakah sebenarnya yang mereka semua itu lakukan..nescaya aku xkn terperangkap dgn jawapan mereka itu. dan kalau lah aku bijak pandai dan tahu akan apa yg mereka semua lakukan..nescaya aku xkn amek tahu semua itu..
namun..akibat kebodohan aku itu jugakla..aku terperangkap dgn jawapan yang diberikan oleh abg mokhtar..perasaan ingin tahu membuatkan aku lupa akan segala..tidak terfikir akan benda yang baik mahupun buruk..mungkin jiwa panas remaja aku amatlah berkuasa ketika itu..sekaligus menyebabkan malam itu menjadi antara malam paling bersejarah dalam hidup aku..kerna di mlm itu lah bermulanya segala gala kejahatan yang aku miliki..
tanpa berfikir panjang aku terus mencapai tin minuman yang diberi..dan tanpa berfikir panjang aku terus menyedut minuman tu tanpa berfikir panjang..ketika itu aku dapat melihat abg mokhtar dan din seperti bergelak ketawa dgn tingkah laku aku.. setelah hampir 10 saat aku menikmati minuman tu..aku dah mula rasa lain..bau dan rasa air tuh sudah mula menusuk kedalam hidung dan rasanyer sudah mula menusuk kalbu..aku terus terduduk...cube tuk mentafsir rasa dan bau yang sebentar td aku bru nikmati..
dan kini..ia sudah mula naik dan terus pergi ke otak..dan percayalah otak aku tidak mampu tuk mentafsir akan apakah kandungan yang telah naik dan smp keceruk penjuru di otak aku...tafsiran yang cuba dibuat hanya menambahkan lagi kesesakan yang ada..membuatkan aku rasa seperti berterbangan dan di awang awangan..perasaan itu mmg tidak pernah aku rasakan sama skali..mungkin itukah syurga? tau sebenarnya neraka.. huh..
jawapan nya aku baru tahu sekarang..setelah hampir 8 tahun perkara itu berlaku.. mlm tu berjaya mengubah aku menjadi seorang yang len..dari yang len...bermula mlm itu jugakla..aku mula kenal akan satu suasana yang xdpt dilihat melalui mata kasar... xdpt dirasa melalui dunia yg sebenar..hanyalah dlm dunia aku sendiri..

aku x salahkan keluarga yang tidak berjaya mendidik aku dengan betul..aku jugak xnk slaahkan kwn2 akata persekitaran yang mempengaruhi diri aku dan segala kejadian.. tapi suemr itu adalaha hasil dari tindakan dari diri aku sendiri...aku yang menentukan segala jawapan dan keutusan yang patut aku lakukan..
dan


kini...aku bersedia menerima segala hukuman akan kejahatan itu!

No comments: