Thursday, June 18, 2015

merdeka! merdeka! merdeka!

petang tu aku dah siap siap kemas barang.walaupun baru pukul 4ptg.tapi semangat tu dah berkobar kobar lain macam dah.
tadi dah call naha..dia pun dah siap kemas barang tinggal nk gerak je sekarang ni tinggal pijul je yang belum ready apa apa lagi.call tadi pun tgh kerja lagi.sempat ke dia nak balik ni? aku terfikir sendirian.harap harap jgn buat masalah.paling sedap kalau dapat gerak sebelum pukul 6 sebab time tu mesti dah start sesak maklumla mlm ni mesti orang ramai akan tertumpu kt kota kuala lumpur. semua tmpt mesti penuh. tak kira la dataran merdeka or klcc ,bukit bintang mesti pack!rasa macam tak sabar jer nk g celebrate merdeka ni. kalo nak di ikutkan ni kali ketiga aku pegi celebrate merdeka kt luar.1st time dulu pegi dgn kakak ajiz time tu x reti paper lagi folow jer jadik bdk bodo kt tgh2 kl tu xde arah..kali kedua plak aku total lost tapi kali ni tidak lagi,port lepak dah dikenal pasti kawan pun dah ada dah ready jer semua tuk mlm ni.

semangat memang tak terkira! 

dah lebih sebulan plan untuk mlm ni!sanggup spend duit tuk beli baju n seluar baru.semata2 tuk mlm merdeka nie!dan yg paling penting skali ubat kuat jgn lupa! stok sudah berada di tgn.lepas kena mesti happening kt saner nanti.
tengah syok syok bersiap tiba tiba dgr ada orang ketuk pagar sambil jerit nama aku.

"siapa pulak nie?"rupanya naha dah sampai. "wah!bukan main lagi dia dgn jaket baru seluar baru kasut baru semua la baru "semangat jugak cam aku! 
"pjul maner?" naha menerpa aku!
 "xtau..xroger pun lagi..tapi rasanyer dah balik keje kot.."aku membalas nk menyedapkan hati.."
"dier tu mmg terhegeh2..suruhlah dier cepat skit!"naha membebel
aku cuba tuk menghubungi pjul blum pown sempat bercakap terdengar lagi ada org membuka pagar umah aku.
"yer!akhirnya smp jugak pjul" jerit aku dari dlm rumah. dier tetap jugak dgn style dier sebelum2 nie..xde pe pun yg berubah.. 
"dah roger amir nk jumpa kat maner?" naha bertanyakan kepada pjul.."
"dah..jumpa kt taman klcc..tmpt lama" pjul menjawap dgn selamba..
"yes!!itu mcm la kawan.."sambil menepuk bahu pjul..
naha membetulkan jaket ruff ryders nyer.aku memerhatikan saja gelagat naha dr depan cermin.
"aku nk singgah farmasi jap nanti time otw..nk beli bijik dulu..saper nk join?"aku cuba bertanyakan kepada sesiapa yg berminat.. 
"aku nak!!"pjul bersuara.."
bak dtg suploh hinggit! apa apa jadi sendiri tanggung ok! kalo overdose aku xnk papah ko!" aku menjawap sambil bergelak besa dgn naha.."
"kite tgk saper yg overdose dulu okey! jgn luper sejarah lama.."pjul menjawap dan terus membuatkan aku terdiam.
masih lagi aku ingat dimana aku overdose yg agak teruk diwaktu malam new year yg lalu...time tu kitaorg sumer lepak kt Uno bar yg skang dah jadik beach club.disebabkan terlebih amik bijik.aku overdose agak teruk time tu.langsung x sedar apa apa. yang aku ingat hanyalah aku tgh menari dgr lagu techno sorg lepas minum air aku terus tak ingat apa apa.dan akhirnya aku dipapah oleh kwn2 aku ke tmn klcc..tulah antara sejarah hitam aku.harap harap malam ni tak kena lagi.

seperti yg di jangka keadaan dah mula sesak dari dlm tren lagi.orang dah mula rmai apatah lagi setiba nya kami sumer di klcc.lambakan manusia mmg tidak terkira banyaknya.jam baru menunjukkan jam 8mlm tp suasana di klcc dah riuh rendah dgn manusia yg ingin menyambut merdeka.masing2 dgn cara tersendiri.ada yg bwk bendera pkai baju malaysia dan mcm2 lagi yg ada tu belum kira pendatang2 asing yg turut mengambil kesempatan cuti tuk merayakan bersama dan destinasi pertama kami adalah makan!
janji dgn amir nk jmp dlm kul 10 kt tmn klcc so sempat la pegi mkn dan yg pasti sume kedai dah penuh dgn org ramai.agak susah jugak mlm tu nk carik kedai mkn akhirnya cukupla sekadar mkn di mamak jer tu pown cukup lama menanti dan agak mahal. selesai mkn kami sumer trus menuju ke tmn klcc tmpt yg dijanji dgn amir dan kelihatan dari jauh sudah nampak kelibat amir dan kwn2 nya di situ.
amir..seperti biase..dgn gaya hip hop kl nyer terserlah kekayaan nyer apabila melihat dr pemakaian nyer.amir sorg budak kl.menetap di ampang family dier sumer berjawatan besar.dan hidup mewah.. kena plak dgn wajah yg jambu senantiasa lah menjadi perhatian sesiapa saja setelah sumer dah berkumpul tibalah masa tuk menuju ke destinasi yg di tunggu tunggu.sebenarnya masih belum ada lagi kata putus tuk memilih tmpt yg hendak lepak tuk mlm nie.setelah berbincang dan kptsn diambil semua sepakat tuk pergi ke modestos.tmpt yg cukup popular satu ketika dulu walaupun masa time tu masih awal kami sumer trus menuju ke jln p ramlee.pedulik kan sume orang lain yg ada orang lain sumer sibuk nk menuju ke klcc dan dataran merdeka tp kami menuju ke arah lain dan mlm tu kami sumer menyambut sambutan hari kemerdekaan negara di dlm sebuah kelab malam tersohor! tiba disaat detik jam 12tghmlm kami sumer bersedia tuk melaung kan merdeka! beramai ramai disaat saat akhir detik pukul 12 kami sumer mengangkat jug dan gelas masing masing.ada juga yg sudah tidak sedar time tu.sudah hanyut dek pekena bijik yg membuatkan dia khayal dan tidak sedarkan diri.masing2 berada dlm dunia masing2.cuba menghayati nikmat malam merdeka yg sedang di raikan mereka.
menjerit merdeka!! merdeka!!
sambil mengangkat jug dan juga gelas yg berisi beer.laungan merdeka di laungkan dari dlm kelab yg serba gelap itu!itulah kemerdekaan kami!! 
aku??
sudah pun berada separuh sedar dan mungkin akan overdose..lagi..

merdeka!! merdeka!! merdeka!!

malam itu mungkin akan menjadi kenangan aku seumur hidup..yg tak akan dilupakan..
walaupun telah hampir 10 tahun berlalu..ia masih lagi jelas di dlm ingatan..
semoga ia akan menjadi pengajaran agar tiada lagi kesilapan dan penyesalan di hari tua..



adakah aku sudah merdeka??

No comments: